07 september 2011

Hurra för Lorp!

Igår blev Livia nio månader. Helt sinnessjukt vad fort tiden går! Det är svårt att hänga med tycker jag, tiden går så snabbt att det är svårt att hänga med i hennes ålder, särskilt som hon verkar vara en mycket lat liten bebis!

Hon vill sitta upp jämt jämt jämt. Ligga är sjukt ointressant, och vid nio månaders ålder har hon vare sig rullat från mage till rygg eller tvärtom. Hon står om man bara håller henne i händerna och tycker det är skoj.

Vi har ju bökat och mekat med maten i evigheter som många vet, men nu har det äntligen lossnat! Hon äter fortfarande bara gröt och "enkla" puréer, tex morot eller potatis/palsternacka, men det går verkligen framåt. Från att ha varit imponerade om hon fick i sig tre skedar gröt äter hon nu en helt portion utan några problem. Innan blandade vi i päronpuré som hon älskar för att göra det lite mer lockande, men det har vi kunnat sluta med nu. Puuh!

Detta innebär ju nämligen att jag som varit helt låst av amningen i 9 månader (eftersom hon inte tar flaska) helt plötsligt kanske kan börja hitta på lite grejer!

Vad gäller Bastian är han en stjärna!! Igår var första "riktiga" dagen hon dagmamman. Jag lämnade honom vid 11 eftersom de skulle iväg på gympa på eftermiddagen (vilket han skulle missat om han gått normala 8.30-13.30) och lämningen gick finemang förutom att han mammiga mor tyckte se viss panik i blicken när hon gick.. Jag ringde dit en stund senare och då satt han och åt allt han kunde se, och därmed kunde jag torka bort tåren ur ögonvrån och slappna av. Vi är verkligen jättenöjda med valet att ha honom hos dagmamma, det känns helt perfekt!

Han har dessutom börjat prata. Oavbrutet. Inte begripligt tal men låtsasprat. Han talar i telefon, han räknar sina fingrar, han står med fingret i luften och håller små tal för den som vill  lyssna, bubblar på som aldrig förr, jättekul! Och så kan han äntligen säga Pappa, men det har jag kanske sagt?

Jag vet också att jag varit kass på att uppdatera med bilder och så, förlåt! Har ju så många fina! Men idag är jag uppe med tuppen, och Bastian sticker till dagis vid 8 (Pappa lämnar) så ska verkligen se till att fixa lite! Jag tror dock att jag ska öppna ett flickr-konto eller liknande så jag kan lägga upp bilderna i album istället och länka till, annars blir det ett fyra kilometer långt inlägg som man skall sitta och hitta tillbaka till sedan.

Håll till godo så länge med denna lilla bild från juni

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar